استراتژی بازاریابی چیست؟
استراتژی بازاریابی زمانی صورت میگیرد که شما برای فعالیت بیشتر در حوزه کسب و کار خود تصمیماتی را اتخاذ میکنید. این کار،گاهی با گفتگو و مذاکره با شرکت رقیب صورت میگیرد که فرصت افزایش فروش را در اختیار شما میگذارد. استراتژی بازاریابی به شما کمک میکند تا بر کار و هدف خود تمرکز نمایید. همچنین شیوه ای را در اختیار شما قرار میدهد که از طریق آن میتوانید با مشتریان خود ارتباط برقرار کنید و برای بیشتر کردن میزان فروش، بهترین روشها را به کار ببندید .
اهداف استراتژی بازاریابی
– فرصت حفظ مشتریان و نحوه فروش محصولات را برای شما فراهم میکند.
-به شما کمک میکند تا پیامهای خود را به مشتریان انتقال دهید.
-به درک شما از مشتریانتان کمک میکند و نیازهای واقعی مشتری را در اختیار شما قرار میدهد.
-استراتژی بازاریابی بودجه و مدت زمان بازاریابی را تعیین کرده و این به شما خواهد گفت که ثمره ارتباطات شما با مشتریان تا چه میزان مطلوب است.
-استراتژی بازاریابی نگاه شما را به سمت آینده معطوف مینماید که این امر شما را از سرمایه گذاریهای بی مورد در برخی قسمتهای شرکت باز میدارد.
استراتژیهای بازاریابی
همکاری با رقیبان
مشارکت با رقبا و همکاران به معنای در اختیار داشتن منابع بیشتر، به افزایش اطلاعات و در نتیجه روشن شدن راه برای داشتن فعالیتهای موفقیت آمیز کمک میکند. به هر اندازه آگاهی یک شرکت از محیط پیرامون بیشتر باشد، با سرعت بیشتری میتواند با مشتریان ارتباط برقرار کند و در نتیجه نام تجاری خود را به آنان معرفی نماید.
استفاده از مشتریان برای تولید محتوا
با توجه به اینکه مشتریان دارای خواسته ها و تمایلات کم و بیش یکسان هستند، بهتر میتوانند زبان یکدیگر را درک کنند. استفاده از محتواهایی که توسط کاربران تولید میشود، به معنای همراه ساختن دیگر مشتریان میباشد. در یک طرح تحقیقی مشخص شده که ۳۳ درصد محتواهایی که توسط کاربران تولید میشود، نفوذ بیشتری در تصمیم خرید مشتریان بر جای گذاشته است.
راه اندازی کمپین
راه اندازی کمپین برای اتحاد میان مشتریان یکی دیگر از راههای استراتژی بازاریابی میباشد. شما میتوانید با به اشتراک گذاشتن داستانهای مرتبط، تبادل نظر، دادن اطلاعات در رابطه با موضوعی خاص و یا مطالب طنز و … برای مخاطبان و مشتریان موثر واقع شوید.
با افراد تاثیرگذار همکاری کنید
اثرگذارها یا کسانی که بر روی مشتریان تاثیر شگرفی بر جای میگذارند، کسانی هستند که همکاری با آنها به معنای موفقیت شما میباشد. شما میتوانید از طریق ایجاد یک وبلاگ و با همکاری این افراد برای اداره آن تا مدت زمان مشخصی، برای خود اعتبار کسب نمایید. شما با اجازه دادن به این تاثیرگذاران برای به اشتراک گذاشتن محتواهای الهام بخش، مخاطبان جدیدی پیدا خواهید نمود.
برای حل مشکلات مشتریان تلاش کنید
ارائه راه حل به مشتریانی که در استفاده از محصولات با مشکل مواجهه شده اند و گوش دادن به صحبتهای آنان یکی دیگر از استراتژی های بازاریابی به شمار میرود. برای مثال اگر کسب و کار شمار در حیطه فروش قطعات خودرو میباشد، قطعا مشتریانی خواهند بود که برای کار با برخی از قطعات سوالات و ابهاماتی دارند، شما میتوانید با دادن راه حل و اطلاعات علمی به آنان، جایگاه خوبی را برای خود کسب نمایید.
اجازه مداخله را به مشتریان خود بدهید
اجازه مداخله به مشتریان و استفاده از نظریات و راه حلهای آنان به معنای مهم دانستن موقعیت آنان میباشد. یکی از شرکتهایی که از این استراتژی استفاده کرده است، امریکن اکسپرس بوده که با ایجاد یک انجمن در بسیاری از موارد نظریات مشتریان را جویا شده است.
شرکت اپل نیز در حال حاضر یکی از شرکتهای موفق در حوزه تکنولوژی به شمار میرود. شاید باور نکنید که این شرکت در روزگاری با شکستهای پی در پی مواجهه شده است اما تلاش مدیران برای معرفی محصولات و نام تجاری شرکت، موجب شد تا جانی دوباره به خود بگیرد به طوری که امروزه در ردیف برترینهای جهان در محصولات الکترونیکی محسوب میشود. استیو جابز این موفقیت را مرهون استفاده از همدلی و بهره گیری از نظریات مشتریان دانست.
استفاده از کانالهای جدید ارتباطی
استفاده از کانالهای جدید از قبیل شبکه های اجتماعی جدید برای ترویج نام تجاری خود را فراموش نکنید. کلر مک درموت، سردبیر ارشد مجله سلوپروفیلو، یکی از بازاریابان موفق است که در این زمینه میگوید: « استفاده از کانالهای جدید برای ترویج نام تجاری، یکی از اصول پایه ای در بازاریابی به شمار میرود.»
درگیر شدن پرسنل شرکت در بازاریابی
به کارمندان خود اجازه دهید تا توانایی خود را به نمایش بگذارند. به یاد داشته باشید که بسیاری از قهرمانان ابتدا انسانهای عادی بوده اند اما با فراهم شدن شرایط، تبدیل به انسانهای موفقی شده اند. از این رو کارمندان شما نیز میتوانند انسانهای موفقی باشند و در استراتژی بازاریابی به شما کمک کنند. بنابراین ارتباط سازنده و نزدیکی با آنها برقرار کنید. داشتن رابطه دوستانه با کارمندان میتواند وفاداری آنها را نسبت به شما، تضمین کند.
داستان سرایی کنید
بازاریابی در رسانه های اجتماعی و وب سایتها میتواند با داستان سرایی تاثیر شگرفی بر جای بگذارد. به عبارت دیگر داستان سرایی یکی از موثرترین روشها در بازاریابی محتوا می باشد.
استفاده از روش مدیریت استراتژیک
یکی از عناصر کلیدی استراتژی بازاریابی موفق درک صحیح از نقاط ضعف و قوت خود میباشد. طراحی یک مدل استراتژیک از نحوه عملکرد و نتایج آن میتواند در شناخت پتانسیلها و ضعفها، شما را یاری دهد.
نقاط قوت استراتژی بازاریابی
-میزان انعطاف شما در ارائه خدمات و محصولات به مشتریان
-مزایا و امتیازاتی که در نتیجه محصولات شما به مشتریان منتقل میشود
-داشتن دانش و تخصصهای لازم
نقاط ضعف استراتژی بازاریابی
-محدودیت در منابع مالی
-معروف نبودن نام تجاری و برند محصولات
-سیستمهای حسابداری ناکارآمد
فرصتهای استراتژی بازاریابی
-افزایش تقاضا از بخش بازار خاص
-استفاده از اینترنت برای دستیابی به بازارهای جدید
-استفاده از فن آوری های جدید که به شما اجازه میدهد کیفیت محصولات را بهبود دهید.
تهدیدهای استراتژی بازاریابی
-ظهور یک رقیب جدید
-بوجود آمدن ورژن جدید محصولات یا خدماتی که شما انجام میدهید، در حالی که شما با نسخه قدیمی تر کار میکنید
-وضع قوانین جدید دولتی که به افزایش هزینه های شما میانجامد
-رکود اقتصادی و کاهش تقاضا
نحوه اجرای برنامه و استراتژی های بازاریابی
نخست شرکت، استراتژی بازاریابی کلی خود را تنظیم می کند؛ سپس این استراتژی کلی، تبدیل به برنامه های اجرایی برای هر قسمت سازمان، هر محصول و یا هر نام محصول می شود. در مرحله پیاده سازی برنامه، شرکت، استراتژی بازاریابی و برنامه های خود را برای رسیدن به اهداف استراتژیک سازمان به مرحله عمل درمی آورد این برنامه ها توسط کارکنان واحد بازاریابی در ارتباط با داخل و خارج سازمان صورت می گیرد. وظیفه کنترل، عبارت است از ارزیابی نتایج برنامه و فعالیت های بازاریابی، تحقیقات بازار، اطلاعات لازم و ارزیابی های مورد نیاز ما را برای استفاده در دیگر فعالیت های مدیریت بازاریابی فراهم می کند. تمام عواملی که بازار گذار باید جهت طراحی برنامه بازاریابی خود در نظر بگیرد، مورد توجه قرار دهیم. اما این موضوع بدین معنا نیست که همیشه باید برنامه ریزی را اول انجام داد؛ یا اینکه چنین برداشت شود که دیگر فعالیت ها باید پس از پایان برنامه ریزی صورت پذیرد.
با توجه به اهمیت طراحی استراتژی های بازاریابی در کسب و کار، برای انجام درست و اصولی این کار نیاز به متخصصان حرفه ای در این زمینه دارید. مجموعه ایرمان جم آماده ارائه انواع خدمات در حوزه طراحی استراتژی های بازاریابی به شما عزیزان می باشد.
برای دریافت خدمات طراحی استراتژی های بازاریابی با شماره ی تماس موجود در سایت تماس برقرار کنید.