امکان سنجی تجزیه و تحلیلی عمیق، بیطرف و هدفمند است که تمامی شرایط مربوط به پروژه نظیر ملاحظات اقتصادی، فنی، حقوقی و برنامه ریزی را با تأکید بر سه بعد بازارپذیری (مطالعه بازار)، امکانپذیری (مطالعه فنی) و توجیهپذیری (مطالعه مالی) در بر می گیرد. تا بتوانید احتمال موفقیت در اجرای پروژه را پیش بینی کنید. مدیران پروژه از مطالعات امکان سنجی برای تشخیص جوانب و منافع انجام یک پروژه پیش از آنکه وقت و هزینه فراوانی را در آن سرمایه گذاری کنند، استفاده می کنند. در این مطالعات نتایج و خروجی های برآوردی، در مقابل نتایج مورد انتظار با یکدیگر مقایسه می شوند، انتخاب ها و گزینه های مناسب برای اجرا و انجام طرح، مشاوره و پیشنهاد میشود. علاوه بر این مطالعات امکان سنجی به افراد اطلاعات مهمی را ارائه می دهد که به وسیله این اطلاعات می توان مانع از ورود کورکورانه آن ها به کسب و کار های با خطر زیاد شد.
اهمیت مطالعات امکان سنجی:
مطالعات امکان سنجی برای توسعه تجارت دارای اهمیت می باشد. آنها می توانند به یک کسب و کار اجازه دهند که در کجا و چگونه کار کند. همچنین می توانند موانع موجود را که امکان دارد مانع از عملکرد کسب و کار شود شناسایی کرده و مقدار بودجه مورد نیاز جهت پیشرفت و راه اندازی تجارت را تشخیص دهند. هدف از مطالعات امکان سنجی، استراتژی های بازاریابی است که می تواند به تشویق سرمایه گذاران یا بانک ها برای سرمایه گذاری در یک پروژه یا تجارت خاص بیانجامد، همچنین به آن ها نشان دهد که سرمایه گذاری در پروژه یا تجارت یک انتخاب هوشمندانه است.
بهترین روش ها برای انجام مطالعات امکان سنجی:
• از قالب ها/ ابزار ها/ نظرسنجی ها یا هرگونه اطلاعات و فناوری که به شما کمک می کند، استفاده کنید.
• برای گرفتن پاسخ، به سراغ مخاطبان محصول یا خدمات مورد مطالعه بروید.
• برای تحقیقات بیشتر پیرامون مجموعه اطلاعات خود از تحقیقات بازار استفاده کنید.
