طرح یا برنامه بازاریابی (Marketing Plan) یک برنامه کامل برای دستیابی به اهداف بازاریابی، که شامل اهداف بلند مدت و میان مدت، نحوه پیاده سازی و اجرای استراتژی های بازاریابی شرکت می باشد.
در یک سازمان یا واحد کسب و کار برنامه بازاریابی به تغییر مفهوم یک محصول یا خدمت، شناخت بهتر نیازهای جامعه مشتریان هدف، دستیابی به انتظارات فروش شرکت، سهم بازار و … کمک می کند.
یک طرح بازاریابی یا مارکتینگ پلن به دقت بیان می کند که شرکت برای عرضه محصولات و پشتیبانی از محصولات قدیمی، چه کارهایی انجام خواهد داد، این برنامه به شکلی مشخص کننده مسیر راه و جزئیات اجرایی، بازاریابی سازمان است.
برنامه بازاریابی یا پلن بازاریابی، زمان بندی فروش و فعالیت های ترویجی، سیاست قیمت گذاری و تلاش های مربوط به توزیع کالا را نشان می دهد. نحوه کنترل روندها و همچنین اندازه گیری نتایج، بخشی از برنامه است.
هر برنامه بازاریابی سه بخش مهم و اصلی دارد:
اهداف بازاریابی (Marketing Goals): بعد از تجزیه و تحلیل شرایط فعلی، رقبا و شرایط بازار میتوان نسبت به مشخص کردن اهداف بازاریابی اقدام کرد. هدف اصلی برنامه های بازاریابی، به وجود آوردن تعادل و تناسب میان محصولات سازمان و بازار های هدف آن می باشد.
استراتژی بازاریابی (Marketing Strategy): عبارت است از روش دستیابی به اهداف بازاریابی. استراتژی روش منتخب جهت رسیدن به هدفی مشخص و ابزار رسیدن به این هدف را در بازه زمانی شرح می دهد. البته این روش ها شامل جزئیات کار که روزانه دنبال می شود، نیست. در اصل استراتژی های بازاریابی با آمیخته بازاریابی (محصول، قیمت، ترویج و توزیع) ارتباط دارد.
تاکتیک های بازاریابی (Marketing tactics): عبارت است از فرآیندهای تبدیل استراتژی به برنامههای کاری. هر برنامه کاری از قسمت های متفاوتی از جمله جایگاه فعلی شرکت، اهداف و فعالیتهای شرکت، مسئولیتها، زمان شروع و پایان کار و هزینهها تشکیل شده است،
به صورت کلی یک پلن یا برنامه بازاریابی هر آن چه برای جا انداختن محصول جدید و پشتیبانی از محصولات قدیمی تر مورد نیاز است را به دقت تعیین و آشکار می کند. برنامه بازاریابی، زمان بندی فروش و فعالیت های ترویجی و تشویقی، سیاست های قیمت گذاری و فرآیندهای توزیع محصول را در بازارهای هدف نشان می دهد. نحوه کنترل و ارزیابی عملکرد نتایج برنامه نیز بخشی از برنامه بازاریابی است.
