تحقیقات کیفی بازار
مجموعه کارهایی (از قبیل مشاهده، مصاحبه و شرکت گسترده در فعالیتهای پژوهشی) را می توان تحقیقات بازاریابی کیفی نام گذاری کرد، که هرکدام به شکلی محقق در کسب اطلاعات تازه، درباره موضوع مورد تحقیق کمک می کنند. در نتیجه از اطلاعات جمعآوری شده توصیفهای تحلیلی، ادراکی و طبقهبندیشده بدست می آید.
در تحقیقات کیفی بر عکس تحقیقات کمی، تعداد نمونه کم بوده و نتایج آن در نوع خود کیفی هستند. این تحقیق در نتیجه اندازه گروه ها و نحوه جمع آوری نمونه کاملا اکتشافی میباشد و نتایج بدست آمده باید بعنوان جهت دهی در نظر گرفته شده و نباید بدون تحقیقات بیشتر به جمعیت کلان تر نسبت داده شوند. در اصل تحقیق کیفی وسیله ای برای شناخت علل و انگيزه هاي زيربنايي در طراحی پژوهشهای كمي جهت كشف فرآیندهاي رايج موجود در افكار و عقايد استفاده می شود.